Vind uw antwoorden op de veelgestelde vragen

De poetshulp en het strijkatelier van Proper@Home werkt op basis van dienstencheques. Hoe u hiermee aan de slag gaat leest u bij deze veelgestelde vragen die u reeds veel informatie zullen bieden.

Welke werken mag uw huishoudhulp doen met dienstencheques?

Zoals u wellicht weet zijn de toegelaten diensten met dienstencheque wettelijk vastgelegd.

Alle huishoudelijke taken:

  • schoonmaken (inclusief de ramen)
  • wassen en strijken
  • kleine verstelwerken (het herstellen van kleine beschadigingen aan het strijkgoed)
  • het bereiden van maaltijdtijden

Wat mag uw huishoudhulp niet doen?

U kan een huishoudhulp niet vragen om enkel de ramen te wassen, dit moet deel uitmaken van het poetsen van de hele woning. De medewerkster mag verder geen:

  • feestmaaltijden bereiden (kerstmaal of catering voor communiefeest)
  • herstelwerken uitvoeren (lampen vervangen, schilderijen ophangen)
  • professionele ruimtes poetsen zoals een dokterspraktijk of advocatenkantoor
  • niet-aanliggend terras poetsen
  • kinderopvang doen
  • bouwwerven schoonmaken
  • geen rusthuis poetsen, een serviceflat poetsen mag wel

Dierenverblijven (hondenrennen, stallen,…) mag een huishoudhulp wel poetsen, net als een zone van 'gemengd gebruik', zoals de wachtkamer die als living dient, ruimtes die overdag gebruikt worden door onthaalmoeders, de gemene delen van een appartementsgebouw, trappenhal of lift, en ziekenzorg uitvoeren of persoonlijke hygiëne bij de klant.

De boodschappendienst

Wat mag ?

De normale wekelijkse boodschappen van een gebruiker doen, naar het postkantoor gaan, kleine boodschappen doen, naar de bakker gaan, de krant gaan halen, de was naar een wassalon brengen.

Wat mag niet ?

Eénmalige grote aankopen (bv. bezoek IKEA, televisietoestel gaan kopen, ...) en diensten van de onderneming zelf (bv. een restaurant mag geen leverdienst organiseren met dienstencheques)

Hoe moet u dienstencheques aanvragen en betalen?

In 5 stappen bent u klaar:

  1. U schrijft zich in op  www.dienstencheques-vlaanderen.be. In de rechtse kolom vindt u: ‘nu inschrijven’;
  2. Na de registratie ontvangt u 2 mails :
  • de eerste bevat de rekeningnummer van Sodexo en uw gebruikersnummer
  • de tweede bevat uw inlogcode en een paswoord om te kunnen werken op de site van Sodexo;
  1. U kiest voor papieren of elektronische dienstencheques;
  2. U stort een veelvoud van € 9 (de prijs voor één dienstencheque) op het rekeningnummer van Sodexo. Voor het Vlaamse Gewest is dit BE41 0017 7246 2610.

Per bestelling betaalt u minstens € 90 (10 dienstencheques). Bij de betaling gebruikt u steeds uw gebruikersnummer als gestructureerde mededeling.

Na enkele dagen ontvangt u de papieren dienstencheques met de post, via gewone zending, bij u thuis op het leveringsadres dat u heeft opgegeven. 

De elektronische cheques ontvangt u na registratie van uw betaling onmiddellijk in uw elektronische portefeuille.

Wat is het minimum en/of maximum aantal dienstencheques dat u mag bestellen?

Minimum aantal dienstencheques: 10 per bestelling, minimumbedrag € 90

Maximum aantal voor particulieren: 500 dienstencheques per kalenderjaar (400 stuks aan € 9 en 100 stuks aan € 10)

Maximum aantal voor een gezin: 1.000 per kalenderjaar (800 aan €9 en 200 aan € 10)

Uitzondering: voor de eenoudergezinnen, gehandicapten en ouders van een gehandicapt kind: maximum 2.000 dienstencheques per jaar aan € 9.

Indien u bestelt terwijl uw quota werd bereikt, wordt het resterende bedrag terugbetaald.

Voor één dienstencheque betaalt u € 9. Per dienstencheque is 30% fiscaal aftrekbaar. De uiteindelijke kost voor u bedraagt € 6,30 per dienstencheque. Uw voordeel is dus € 2,70.

Hoe kan u dienstencheques fiscaal aangeven? (fiscaal attest)

Jaarlijks op 1 maart ontvangt u van Sodexo een fiscaal attest dat u bij uw belastingaangifte kan voegen om van het fiscaal voordeel te genieten.

Als u sinds 1 januari 2016 gedomicilieerd bent in het Vlaamse Gewest dient u bij code 3364 het bedrag van de aangekochte dienstencheques te noteren, verminderd met het bedrag van eventueel terugbetaalde cheques.

De gebruikers die belastingen betalen, genieten van een belastingvermindering.

Gehuwde of wettelijk samenwonende partners hebben allebei recht op belastingvermindering voor de dienstencheques die ze op hun eigen naam aankopen. De maximumbedragen gelden per jaar en per partner. Bijgevolg dienen beide partners elk een eigen gebruikersnummer te hebben bij Sodexo.

Hoe kan u uw profiel/betaalmiddel van papieren naar elektronische dienstencheques overschakelen?

Uw profiel veranderen kunt u makkelijk op uw Beveiligde Zone:

  1. log in op uw Beveiligde Zone
  2. klik links op de pagina op Persoonsgegevens
  3. klik onderaan de pagina op De gegevens wijzigen
  4. ga naar de rubriek Veranderen van betaalmiddel
  5. vink Elektronisch aan
  6. klik onderaan de pagina op Opslaan

Vanaf de volgende bestelling zult u elektronische cheques ontvangen.

Hoe gebruikt u uw elektronische cheques?

Na de terbeschikkingstelling van uw dienstencheques in uw elektronische portefeuille, zijn de stappen voor het gebruik van uw elektronische dienstencheques de volgende:

  • de huishoudhulp zal na beëindiging van haar taak de prestaties invoeren, via vaste lijn, gsm of via de Sodexo-app;
  • Proper@Home valideert de ingevoerde informatie (of ze wordt automatisch gevalideerd ten laatste 5 werkdagen na het invoeren van de prestatie);
  • u ontvangt per mail een kennisgeving waarin u gevraagd wordt de prestatie te bevestigen;
  • vanaf de datum van validering door Proper@Home in Beringen, beschikt u over 4 werkdagen om de prestatie via uw Beveiligde Zone of via uw mobiele app ‘Dienstencheques by Sodexo’ te bevestigen of te betwisten. Bij gebrek aan uw bevestiging, zal de prestatie automatisch als bevestigd beschouwd worden en zal ze niet meer betwist kunnen worden. Bijgevolg zullen de dienstencheques automatisch op uw elektronische portefeuille gedebiteerd worden. (Opgelet: in bepaalde gevallen blijft uw validering verplicht. Besteed dus aandacht aan de inhoud van de kennisgeving).

Wanneer u een foutief bedrag hebt betaald bij de bestelling van dienstencheques, zal het teveel automatisch aan u terugbetaald worden. Bijvoorbeeld: indien u bij een overschrijving een bedrag van € 187 hebt betaald, zal u het teveel betaalde bedrag van € 7 teruggestort krijgen. Uw bestelling zal dus 180 € bedragen (wat gelijk is aan 20 dienstencheques).

De wetgeving op de dienstencheques bevat geen bepalingen omtrent het aanrekenen van bijkomende kosten aan de gebruikers van het systeem. Een erkende onderneming mag bijgevolg bijkomende kosten vragen aan de gebruikers bovenop de afgifte van de dienstencheques. Het kan bijvoorbeeld gaan om verplaatsing- of administratiekosten en deze kunnen verrekend worden per gepresteerd uur of op jaarbasis.

Proper @Home rekent geen bijkomende kosten aan!

De dienstencheques zijn 8 maanden geldig. Dienstencheques waarvan de geldigheidsdatum niet is verstreken, kunt u laten terugbetalen of omruilen.

Uw huishoudhulp verwondt zich tijdens haar prestatie. Wat moet u doen?

De erkende ondernemingen zijn verplicht hun werknemers te verzekeren tegen arbeidsongevallen. Nadat u de hulpdiensten of een dokter hebt opgebeld, verwittigt u Proper@Home in Beringen via Anja Box op het nummer 0499/76.15.90.

Contact

Heeft u nood aan bijkomende informatie bovenop de veelgestelde vragen? In Beringen hoeft u enkel Proper@Home aan te spreken voor alle advies. Doe het meteen.

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site